همچنین در امر صادرات میلگرد، به دلیل موقعیت جغرافیایی این استان و نزدیکی به مرز کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکیه، کارخانجات تبریزی همواره فعالیت مستمری دارند.

در ادامه به معرفی چندین برند تولید کننده میلگرد تبریز در استان آذربایجان شرقی پرداخته و مختصرا شرح کوتاهی در مورد این تولید کنندگان در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

کارخانه شاهین بناب

مجتمع فولاد صنعت بناب مجتمع فولاد صنعت بناب از چندین شرکت فولادی شامل کارخانجات ذوب و نورد با هدف فعالیت در زمینه های گوناگون صنعت فولاد تشکیل شده است.

یکی از محصولات اولیه تولیدی این مجموعه میلگرد فولادی است که در بازار به میلگرد شاهین بناب معروف است. میلگرد فولادی یک ماده ساختمانی مهم است که در پروژه های مختلف ساختمانی و زیربنایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ظرفیت تولید قابل توجه و محصولات فولادی باکیفیت این مجتمع به رفع نیازهای بخش های ساختمانی و صنعتی در منطقه و فراتر از آن کمک می کند.

تمامی میلگردهای تولید شده در این مجموعه با رعایت استاندارد روسی یا GOST5781 تولید می شوند. از شمش فولادی با ابعاد 150*150 و طول 6 تا 12 متر با کیفیت بالا برای تولید میلگرد شاهین بناب استفاده می شود. این استفاده از شمش با کیفیت بالا از عواملی است که موجب بالاتر بودن قیمت میلگرد شاهین بناب در بازار نسبت به سایر کارخانجات می شود.

میلگرد شاهین بناب یا میلگرد فولاد صنعت بناب در سایزهای 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20 و 22 در دو استاندارد A2 و A3 تولید می‌شود. این میلگرد همه از نوع آجدار بوده و در ساخت انواع پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارند.

علاوه بر ابر شهر تبریز، محصولات مجتمع صنعت بناب در بسیاری از شهرهای کشور دارای تقاضا می باشد و دلیل این تقاضا را می توان کیفیت بالا و بکارگیری انواع استاندارد در تولید آن عنوان نمود.

کارخانه ظفر بناب

از دیگر تولید کنندگان میلگرد آجدار در استان آذربایجان شرقی و منطقه بناب، فولاد ظفر است که در جوار کارخانه شاهین بناب احداث شده و مشغول به فعالیت می باشد.

به طور کلی بناب از صنعتی ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی است که فاصله ای حدود یک ساعت تا شهر تبریز دارد و خرید میلگرد از این منطقه دارای توجیه اقتصادی برای انبوه سازان تبریزی می باشد.

مجتمع فولاد ظفر بناب از سال ۱۳۸۶ با تجهیز امکانات زیربنایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه تولید میلگرد در سایزهای مختلف و تکیه بر دانش داخلی و تکنولوژی روز دنیا در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار متر مربع به بهره برداری رسید.

شاید به جرأت بتوان ادعا کرد که «میلگرد» مهم‌ترین محصول مجتمع فولاد ظفر بناب است. در حال حاضر دو خط تولید ظفر و نوین گستر ظفر به تولید این محصول می‌پردازند.

خط تولید مجتمع فولاد ظفر بناب میلگردهای آجدار A2 در سایزهای 8، 10، 12 و 14 و خط تولید نوین گستر ظفر میلگردهای آجدار A3 با سایز 8 تا 32 تولید می‌کنند. میلگردهای ظفر بناب مطابق با استاندارد DIN اروپا، ASTM آمریکا و استاندارد ملی ایران تولید می‌شوند.

مجتمع فولاد ظفر بناب توانسته گواهینامه های ISO14001 و ISO – OHAS-18001 را در زمینه استقرار نظام مدیریت محیط زیست از آن خود نماید.

از سویی دیگر در راستای جلب رضایت مندی مشتری و تولید محصولات با کیفیت موفق به اخذ گواهینامه ISO90001 شده و توانسته کیفیت محصولات خود را طبق نظر مشتریان ارتقا دهد.

کارخانه فولاد آذربایجان (میانه)

کارخانه فولاد آذربایجان (فولاد میانه) در ۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان میانه از توابع استان آذربایجان شرقی و در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سال ۱۳۶۸ تاسیس گردید و در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید سالیانه ۵۵۰ هزار تن محصولات به بهره‌ برداری رسید.

22

میلگردهای تولیدی مجتمع فولاد آذربایجان (میانه)، از با کیفیت ترین مقاطع فولادی کشور به حساب می آیند، به همین خاطر اطلاع از قیمت روز میلگرد میانه در سایزهای مختلف برای خریداران اهمیت زیادی دارد. بالا و پایین شدن قیمت آنلاین میلگرد، علاوه بر سایز و وزن به عوامل مختلف دیگری مانند: نوسانات بازار آهن، شرایط سیاسی-اقتصادی جامعه، نرخ ارز، هزینه حمل و نقل و انرژی و… بستگی دارد.

برای افرادی که قصد خرید میلگرد در سایزهای مختلف از مجتمع صنعتی فولاد میانه را دارند، اطلاع از کیفیت میلگرد میانه حرف اول را می‌زند! شرکت فولاد آذربایجان میانه دارای استانداردهای OHSAS18001: 1990 ، ISO 14001: 2004 و ISO 9001:2000 است. فولاد آذربایجان میانه مدل INQA را برای تولید میلگردهای آجدار پیاده سازی کرده است.

این محصول در انواع ساده و آجدار از سایز 8 تا 32 میلی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌شود. وجود سایزهای مختلف برای بهبود کیفیت کالاهای تولیدی و رقابت در بازار میلگردهای آجدار به این شرکت کمک می‌کند.

کارخانه ارگ تبریز

مجتمع فولاد صنعتی ارگ تبریز یکی از تولیدکنندگان برتر میلگرد در شمال غرب ایران استان آذربایجان شرقی است. این کارخانه فعالیت خود را از سال 1386 شروع کرد و در نزدیکی شهر تبریز_جاده صوفیان و شهرک سرمایه‌گذاری خارجی قرار دارد.

قیمت میلگرد ارگ نسبت به کیفیت این محصول به‌صرفه است. برای خرید میلگرد تبریز باید به پارامترهای مختلفی مانند وزن محصول، ابعاد آن و... دقت داشته باشید.

آدرس کارخانه فولاد ارگ تبریز: تبریز، جاده تبریز صوفیان، شهرک سرمایه گذاری خارجی،  کارخانه فولاد ارگ تبریز

کارخانه فولاد ارگ تبریز در فاصله 21 کیلومتری شهرستان صوفیان و 29 کیلومتری شهر تبریز واقع شده است. کارخانه فولاد ارگ تبریز در نزدیکی صنایع نساجی مرمره (در فاصله 230 متری)، شرکت مبتکران صنایع پلیمر (در فاصله 2 کیلومتری)، کارخانه سیمان صوفیان (در فاصله 4 کیلومتری) و سردخانه زرین (در فاصله 12.5 کیلومتری) قرار گرفته است.

این کارخانه میلگرد را در گریدهای A3 و در سایزهای 12 تا 25 و به صورت شاخه ای تولید و به بازار عرضه می کند. این محصول برای جوشکاری مناسب نیست و ممکن است سوراخ شود . میلگرد آجدار ارگ تبریز با ظاهر هفت و هشت زیگزاگی خود در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد.

در سال 1391 با به کارگیری از دستگاه های مدرن تر و به روز تر توانستند میلگرد را با استانداردهای جهانی و din تولید کنند . نتیجه این تلاش ها این است که این کارخانه در حال حاضر میلگردهای تولیدی خود با استانداردهای جهانی را به کشورهای دیگر صادر می کنند.

این کارخانه در ابتدای فعالیت خود متمرکز بر روی تولید میلگرد با گرید A3 بود و توانست با تولیدات با کیفیت نبض بازار را به دست بگیرد. میلگردهایی که توسط این کارخانه تولید می شوند با علامت انحصاری FAT نشانه گذاری و علامت گذاری شده اند.

کارخانه صائب تبریز

کارخانه میلگرد صائب از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد بخش خصوصی کشور است و قسمت عمده‌ نیاز بازارِ کشور به میلگرد را تأمین می‌‌کند. به دلیل واقع شدن این کارخانه در شهر عجب‌شیر استان آذربایجان شرقی، این نوع میلگرد در بازار آهن ایران با نام میلگرد عجب شیر هم شناخته می‌شود. برای بهتر شدن کیفیت میلگرد این کارخانه شمش‌ها را تحت آزمایش و کنترل اولیه قرار داده، سپس به میلگرد و دیگر مقاطع تبدیل می‌کند.

33

این روند باعث می‌شود کیفیت میلگرد صائب هم‌سطح با دیگر میلگردهای بازار ‌باشد. این کارخانه دو نوع میلگرد ساده و آجدار در سایزهای 8، 10، 12، 14، 16، 18 و 32 با دو استاندارد A2 و A3 تولید می‌کند. میلگردهای فولادی صائب، مقاطع فولادی استوانه شکل، توپر و طویل دارد که در صنایع مختلف به‌ویژه صنعت ساختمان‌سازی برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود.

استاندارد میلگرد میتواند بر قیمت میلگرد صائب امروز در بازار تاثیر گذار باشد. میلگرد آجدار با سه استاندارد در بازار موجود است. مرسوم‌ترین میلگرد آجدار از استاندارد a3 است. این استاندارد در قطرهای بالای 14 موجود است.

برای قطرهای کمتر از 14 اغلب میلگردها در استاندارد a2 تولید می‌شود. بنابراین اگر به میلگرد قطر 8 استاندارد a3 یا a4 نیاز داشته باشید با توجه محدودیت تولید ممکن است قیمت بالاتری پرداخت کنید.

به طور کلی میلگرد استاندارد a4 از سایر میلگردها گران‌تر است اما با توجه به تنش بالاتری که تحمل میکند و محاسباتی که طراح برای سازه در نظر دارد در نهایت هزینه تمام شده مدیریت شود. در ادامه استانداردهای میلگرد صائب بررسی شده است.

معمولا قیمت میلگرد صائب بر اساس معاملات بازار انجام می شود. کارخانه‌ها معمولا عاملیت فروش را به نمایندگی های فروش میلگرد صائب واگذار میکنند و آنچه به عنوان قیمت درب کارخانه اعلام می‌شود توسط دفاتر فروش به مشتری اعلام می‌شود.

نرخ های متفاوت که به صورت روزانه و بعضا ساعتی تغییر می‌کند به دلیل نرخ متفاوتی است که نمایندگان فروش میلگرد به مشتریان اعلام کرده‌اند. با توجه به اینکه هر بندیل میلگرد صائب معمولا ۲ تن است و هر تریلی میلگرد صائب تحدود ۲۲ تن، انتخاب ظرفیت و واحد مناسب برای سفارش برای مدیریت هزینه ها کارساز است.

کارخانه درپاد تبریز

از آنجا که میلگرد درپاد تبریز، یکی از محصولات فولادی باکیفیت و مرغوب تولید‌شده در استان آذربایجان شرقی است، بسیاری از صنایع شهرهای غربی ایران، برای خرید این محصول فولادی اقدام می‌کنند.

مجموعه صنعتی درپاد تبریز، فعالیت خود را در سال 1380 در استان تبریز 6 کیلومتری جاده جزیره اسلامی شروع کرد. خرید میلگرد تبریز به دلیل کیفیت بالا و تولید آن مطابق با آخرین استانداردها برای بسیاری از افرادی که در نزدیک این کارخانه پروژه دارند، مقرون‌به‌صرفه است. قیمت میلگرد به عوامل مختلفی مانند وزن این محصول و نوع گرید آن بستگی دارد.

مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده قیمت میلگرد درپاد تبریز، وزن آن است. هرچه وزن شاخه بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. وزن میلگرد بر اساس استانداردهای تولید کارخانه تعیین می‌شود.

بنابراین، شرکت فولاد درپاد وزن استاندارد شاخه‌های میلگرد در سایزهای مختلف را به‌صورت یک جدول وزنی در اختیار خریداران قرار داده است. وزن استاندارد هر شاخه 12 متری میلگرد 8 فولاد تبریز 5 کیلوگرم است. وزن شاخه‌ها در سایزهای 10، 12، 14، 16 و 18 به ترتیب 7.5، 11، 15، 20 و 25 کیلوگرم خواهد بود.

تولید انواع میلگرد درپاد تبریز به دو صورت ساده و آجدار در اندازه‌های 8 الی 25 میلی‌متر انجام می‌شود. میلگرد A2 با آج 304، دارای تغییرشکل 19درصد بوده و جزء مقاطع نیمه‌سخت است که برای عملیات جوشکاری توصیه نمی‌شود. این محصول دارای مقاومت تسلیم 3000 و مقاومت کششی 5000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. بهتر است از مقطع فولادی A2 تبریز برای صنایع مختلف استفاده‌شود.

میلگرد A3 با آج جناقی 400 دارای تغییر شکل 14درصد است و به‌عنوان محصول نیمه‌سخت شناخته‌می‌شود. تنش گسیختگی در این محصول برابر با 6000 و تنش جاری آن 4000 کیلوگرم بر سانتی‌متر است که معمولا برای ساختمان‌سازی و خاموت‌زنی استفاده می‌شود و مقاومت بسیار بالایی دارد.

حتی در گذشته این کارخانه میلگردهایی با گرید A4 تولید می‌کرد، اما در حال حاضر فقط محصولاتی با گرید A3 در سایز 12 تا 25 میلی‌متر تولید می‌کند.

در هنگام خرید حضوری از فروشگاه‌های میلگرد فروشی در تبریز نمی‌توان انتظار شفافیت قیمت و اطلاع از روند نوسانات نمودار آن طی روزها و ماه‌های گذشته را داشت. این در حالی است که با خرید آنلاین می‌توانید نرخ زنده را مشاهده کرده و جهت تغییرات و دامنه نوسانات قیمت میلگرد درپاد را تحلیل کنید.

کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش

تیکمه داش یکی از شهرهای غربی در کشور ما می باشد. این شهر در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و مرکز بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد می باشد.

کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش در شهر بستان آباد تاسیس شده است. شهر تیکمه داش در ۶۰ کیلومتری تبریز و ۹۱ کیلومتری میانه واقع شده است و به همین دلیل داد و ستد دربین بازارهای این شهرهای مهم در جریان می باشد. تیکمه داش در سال ۱۳۷۸ تبدیل به شهر شده است.

میلگرد تیکمه داش در حال حاضر جزء محصولات باکیفیت بازار می باشد. این کارخانه با تولید میلگرد با کیفیت و رساندن ظرفیت تولید خود به حدود ۳۰ هزار تن در سال سهم قابل توجهی از بازار آهن آلات را در دست دارد و جایگاه مناسبی در بین تولید کنندگان میلگرد یافته است. این شرکت در سالهای ۹۴ و ۹۷ به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب و تندیس حمایت از حقوق مصرف کننده را دریافت کرده است.

میلگرد کارخانه تیکمه داش در گریدهای A1 ,A2 , A3 و A4 و سایز های ۸ تا ۳۲ تولید می شود. قیمت میلگرد تیکمه داش در برخی از سایز ها ازجمله سایز ۱۴ ۱۶ و ۱۸ به دلیل پر مصرف بودن نسبت به دیگر سایز ها بیشتر است .میلگرد های کاوه تیکمه داش در ترکیب آلیاژ خود ۱۹ درصد کربن دارند و علامت اختصاری که بر روی آنها حک شده است علامت SFK میباشد.

قیمت میلگرد تیکمه داش نیز همانند میلگردهای کارخانه‌های دیگر نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. قبل از خرید میلگرد تیکمه داش بهتر است قیمت‌ها را زیر نظر داشته باشید تا از روند قیمت ها اطلاع یابید.

بر خلاف شرکت‌های دولتی، قیمت میلگرد تیکمه داش به‌طور رسمی از سمت کارخانه روزانه اعلام می‌شود و در دستٰرس است. همچنین میلگرد کاوه هر هفته با قیمت مصوب در بورس کالا عرضه می‌شود.

قیمت میلگرد تیکمه داش به عنوان یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف، همواره تحت تاثیر نوسانات بازار فولاد قرار دارد. اصلی‌ترین عواملی که ممکن است به تغییر در قیمت میلگرد تیکمه داش منجر شوند، ابعاد و گرید آن هستند.

با افزایش ابعاد میلگرد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که با افزایش ابعاد و وزن میلگرد تیکمه داش، استحکام آن نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند نیازهای متعددی از جمله پروژه‌های عمرانی را پوشش دهد.

کارخانه آذر فولاد امین

کارخانه میلگرد آذر امین در اوایل سال 1390 در زمینی به مساحت 14 هکتار در منطقه تیکمه داش تاسیس شد. این کارخانه در زمینه تولید انواع میلگرد ساده و آجدار A2 و A3 فعالیت میکند.

استاندارد محصولات کارخانه میلگرد آذر امین عبارتند از:

  • DIN488-2:2009
  • JIS
  • G3112:2010
  • Iso 6935-2:2007
  • Gost 5781-82:1993
  • BS4449:2009
  • ASTM615:2005

میلگرد آذر فولاد امین از سایز ۸ تا ۳۲ تولید می شود

  • سایز 8: از نوع میلگردهای آجدار مارپیچ است با علامت مشخصه آج 340 یا همان استاندارد روسی A2.
  • سایز 10: این نوع میلگرد امین در هر دو نوع میلگردهای آجدار مارپیچ و آجدار جناقی تولید می شود با علامت مشخصه به ترتیب آج 340 یا همان استاندارد روسی A2 و آج 400 یا همان استاندارد روسی A3.
  • سایزهای 12 تا 32: تمام این میلگردها از نوع میلگرد آجدار جناقی هستند. علامت مشخصه آن ها آج 400 یا استاندارد روسی A3 است.

قیمت روز میلگرد آذر فولاد امین با توجه به تغییراتی که به صورت روزانه در قیمت ارز و میزان عرضه و تقاضا ایجاد می شود تعیین می گردد. با این روش خریداران در هر نقطه از کشور این امکان را دارند تا با مراجعه به وب سایت یک نمایندگی فروش میلگرد از قیمت ها مطلع شده، سفارش خود را ثبت کنند و محموله خود را به موقع تحویل بگیرند.

AFA steel نام تجاری است که برای صنایع آذر فولاد امین در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است. علامت اختصاری که برای حک شدن روی میلگردهای تولیدی این کارخانه در نظر گرفته شده است نیز برگرفته از همین نام تجاری یعنی آرم AFA است. به این ترتیب، این علامت اختصاری به خریداران کمک می کند تا بتوانند این نوع میلگرد را از بین انواع میلگردهایی که در بازار اهن و مقاطع فولادی ایران عرضه می شود، تشخیص بدهند.

میلگردهای آذر فولاد امین مطابق استانداردهای مختلف دارای وزن سبک و متناسب هستند و این یکی از مزایای کارخانه مذکور است. برای مثال وزن هر شاخه 12 متری میلگرد سایز 14 امین، حدودا 14 کیلوگرم بوده، سایز 20 آذر فولاد حدودا 28/5 و میلگرد 32 آن 73/2 کیلوگرم است.

در این مطلب سعی شد تا به صورت کلی، شما را با کارخانه های تولید کننده میلگرد آجدار در استان آذربایجان شرقی و تبریز آشنا نموده و حتی المقدور مشخصات فنی محصولات این کارخانجات را در اختیارتان قرار دهیم.

همچنین با ارائه نکاتی در مورد خرید و فروش میلگرد در بازار اهن تبریز، تلاش نمودیم تا از بروز ضرر و زیان هایی که همواره در کمین خریداران آهن آلات می باشد جلوگیری و به کسب یک تجربه خرید امن و مطمئن کمک نماییم.

در صورتی که این مطلب را مفید می دانید، آن را با دوستان خود که قصد خرید میلگردهای تبریز را دارند، به اشتراک بگذارید.